2e reisweek Italië

7 augustus 2017 - Horbourg-Wihr, Frankrijk

Pianezza - de campinghouder zet ons s ochtends bijtijds af bij de stadsbus naar Turijn. We hobbelen in 25 stops naar het 1e metro station om naar Turijn te gaan. Deze is daarentegen weer heel modern en rijdt volledig autonoom. Wanneer we boven komen kijken we direct uit op het centraal station en een mooi park. Het wordt al snel warm en we lopen naar het prachtige Palazzo Reale met mooie open pleinen tuinen en veel historische gebouwen.
Natuurlijk genieten we van een verse pizza tussen de middag. We lopen via de Molle Belladonna - de hoogste toren 169 m van Turijn - en prachtige oude galerijen naar het Egyptisch museum. Dit is s werelds 2 na grootste Egyptische museum: daar is het lekker koel en we zijn meer dan 2,5 uur binnen. Mooie verzameling mummies en cultuur.
We sluiten af met een heerlijke gelato! Dan op naar de bus want het weer slaat om en het is inmiddels 35 graden! Met noodweer rijden we naar de camping. Mooie dag.

Volgende dag rijden we verder richting Valle d' Aosta: we landen op een unieke plek aan het einde van het dal langs een rivier met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen in Lillaz. Hier blijven we drie dagen. We maken meerdere bergwandelingen naar hoge watervallen tot wel 1850 m hoogte. S avonds koelte het lekker af. Overdag is het 30+.

Na deze vallei willen we toch ook Aosta bezoeken : het is 35 graden en smoorheet. We hebben Kee-Lou wat Romeinse cultuur beloofd dus op zoek naar alle oude resten. Er is buiten het pittoreske centrum nog wel wat over. Maar veel is het niet: de crypte met twee lange gangen van meer dan 500 m elk zijn prachtig, daarbuiten is het enkel funderingen en zo. Niet de moeite waard om te blijven en we trekken in de namiddag de alpen over bij de Mont Blanc tunnel. Erg druk meer dan 40 km tunnels maar het uitzicht is prachtig!

We zijn weer in Frankrijk : wat een verschil met Italië. De mensen groeten en zijn vriendelijker. We landen op een camping bij Passy waar de kinderen eindelijk eens kunnen zwemmen. Bijkomen van de hitte. De nacht is rumoerig doordat we tussen snelweg en sppor liggen maar we slapen toch goed. Uitgeput denk ik....

De volgende ochtend eten ingeslagen bij een Carrefour, tanken en verder naar Saint Gervais les Bains. Een echt skidorp. We vinden een prima plek bij een rivier aan de buitenkant van het dorp langs wederom een waterval. En vlak bij een warme bakker: iedere ochtend verse croissants baquettes en macarons! Ook hier heet: 32 graden! Ik lees over een tandradbaan naar Nid d' Aigle op 2400 m met een gletsjer. We vertrekken vanaf het nabijgelegen stationnetje en rijden in een uur en 20 min naar boven. Prachtige vergezichten, mooi trammetje en afkoelen bij de gletsjer. Het is daarboven nog geen 17 graden!
Na een mooie wandeling naar de gletsjer gaan we rond half vijf weer terug. Het is druk want veel mensen blijven halverwege overnachten in de berghotels. Wat een leuke tocht!

Volgende dag vers brood meegenomen en we rijden richting Lac d' Annecy met de hoop dat we daar kunnen zwemmen en enkele nachtjes kunnen blijven. Het is idd een schitterende omgeving met uitzicht over het blauwe meer en hoge bergen. Alleen vinden we geen plek meer! Blijkt dat er feesten zijn dat weekend en dit trekt veel bezoekers. We rijden verder en landen bij een meertje nabij Sagnilly. Saai heet en weinig te beleven. Wat is het heet!

Volgende dag verder naar het Noorden de warmte ontvluchten. We besluiten Colmar in de Elsaz weer eens te bezoeken. Hier koelte het heerlijk af. We staan op 2,5 km van het centrum en kunnen met de bus elk kwartier die kant op. We staan op camping de l'Ill langs de gelijknamige rivier. Zwemmen en luieren!

Later meer. Groetjes van ons
Erwin