Richting het noorden....

31 juli 2016 - Oppdal, Noorwegen

Onze reis is inmiddels enkele dagen verder gegaan en weer zitten op de Granmo camping in Oppdal. In een ruime hut, gezellig ingericht en weer kijken uit over de bergen van de Dovrefjell. Althans wanneer het open trekt want vanaf gisteren is het gaan regenen en zitten we in de wolken.

Gisteren zijn we vanuit Gjøvik vertrokken met stralend weer. Onze eerste stop is in Ringebu waar we een oud staafkerk bekijken met prachtig uitzicht over de omgeving. We zitten inmiddels op 450m hoogte.

Onderweg stoppen we langs de Gudbrandsdalslågen. Een woeste rivier waar bij we op een gedenkteken lezen dat de Noren ook hier watersnood hebben gekend; in dit dal is de rivier vele malen overstroomd met veel slachtoffers tot gevolg. Op de parkeerplaats waar ik sta staat het merkteken uit 1789 ruim vijf meter boven mij! Zelfs in 1995 is deze voor het laatst ruim overstroomd. Bijzonder!

We rijden door naar het Rondane NP. Het is druk onderweg en we merken dat dit park populair is bij de Noren. Na de huisjes parken wordt het stiller en we verbazen ons over het prachtige uitzicht en kale ruige landschap. Natuurlijk stoppen we om foto's te maken en te lunchen. De temperatuur is inmiddels gezakt tot 10 graden op 1050m hoogte. Het is droog maar het waait stevig. Fris dus....

Dan verder naar Dovrefjell! Bij Hjerkinn willen we stoppen om naar uitzichtspunt Snowhetta te wandelen. Vanuit deze observatiepost worden de muskusossen geteld. Wij tellen er vandaag precies.... nul! Het regent en we zitten in de mist en wolken op 1245m. De temperatuur is gezakt tot onder de 7 graden en met de harde wind voelt het onder het vriespunt aan. Kee-Lou vraagt of ze haar handschoenen aan mag. Die hebben wij helaas niet bij ons..... Na een half uurtje gaan we verder want het is te koud.

We rijden in de stromende regen naar Oppdal. De bergen om ons heen liggen in de wolken en hopen maar dat de hut op camping warm en ruim is. Gelukkig is dit het geval en we hebben zelfs een kachel!
Gauw alle spullen naar binnen en koken want we hebben honger. De Safari Chef doet wonderen en ik wok een nasi maaltijd in elkaar. Alles gaat schoon op. De regen komt met bakken omlaag en we kruipen na nog wat Catan te hebben gespeeld vroeg in onze slaapzak. Hopelijk morgen beter weer....

Groetjes van ons uit Oppdal!