Sami cultuur opsnuiven

3 augustus 2014 - Strömsund, Zweden

Lekker uitgeslapen en warme broodjes op de camping gehaald. Na het ontbijt op pad naar het Attjè museum over de Sami cultuur van vroeger en nu. Ook veel info over het lokale wild en de natuur.
Daarna nog even een lokaal oud kerkje bekeken met een los staande klokkentoren. Apart is de houten omheining met opbergruimte; hierin werden vroeger de overledenen in de winter bewaard tot dat men deze mensen in het voorjaar bij de dooi kon begraven.
Na de lokale Sami markt te hebben bekeken, diesel en proviand ingeslagen en op pad naar het zuiden.
Bij de poolcirkel nogmaals gestopt, stelde niets voor. Lunchen en verder. Op weg richting Östersund. Onderweg zien we regelmatig rendieren en we stoppen een paar keer om ze zelfs van tien meter afstand te fotograferen. Ze zijn geheel niet bang voor mensen en auto's, wat ook wel eens verkeerd afloopt. Al meerdere aangereden dieren langs de kant zien liggen....
Tegen de avond verlaten we Lapland en rijden we Jämtland binnen. Het zoeken naar een plek voor de nacht lukt niet zo snel en past rond elf uur zetten we de camper op een vrachtwagenstop om te gaan slapen. Veel beleeft vandaag en 550 km opgeschoten zuidwaarts. Houden we meer tijd over voor Oslo!