Van Døvrefjell via Trollstiege naar Ørsta

2 augustus 2016 - Ørsta, Noorwegen

Gisteren zijn we vroeg de hoogvlakte van het Døvrefjell NP in gewandeld om op zoek te gaan naar muskusossen. Het weer is wisselvallig maar helder en weer starten met zon. Na ca 400 m geklommen te hebben, kijken welke uit over een inmense vlakte vol rendiermos. In de verte zien wel de eerste kudde ijslandse pony's grazen. We zien in de verte de 2250m hoge Snøhetta. Besneeuwd en prachtig! Maar nog steeds geen ossen!

We volgen vervolgens de Moskusstien route en lopen verder de open vlakte in. Helaas: na uren zoeken geven welke het op. Esmee kan niet meer en het weer dreigt snel om te slaan. Weet besluiten terug te keren. De regenbuien halen ons in en het wordt snel kouder terwijl het begint te hagelen en onweren. Niet grappig meer.... uiteindelijk moe en nat in de auto, na ruim vier uur op pad te zijn geweest. Petje af voor de kinderen! Helaas weer geen os gezien.

Vanochtend zijn we vroeg vertrokken omdat we een lange rit voor de boeg hebben naar Ørsta. We willen onderweg de Trollstiege rijden en dan door via diverse veerverbindingen naar Ørsta.

De dag start nat en bewolkt. Na Gjøra slingert de weg wisselend omhooggevallen en omlaag Door de bergen tot we bij Andalsnes aankomen en vlakbij de beroemde Trollstiege oprijden. Het is druk smal en soms steil maar wat een mooie weg! Jammer genoeg rijden we helemaal in de wolken en hebben weinig uitzicht. Maar het is een mooie route en vooral de dalen er na zijn prachtig! Vooral het smalste dal - het Narongsdal - is indrukwekkend.

Daarna verder via Hellesylt naar Linge waar we het veer nemen naar Stranda. We rijden tussen granieten bergwanden van meer dan 1300m hoog. Overal storten watervallen omlaag, teveel om te fotograferen! Dan komen we bij de boot bij Leknes en varen over naar Sæbø. Gauw even de auto uit om foto's te maken marche regen en wind dwingen ons snel weer naar binnen.....

Dan de laatste loodjes naar Ørsta. Gauw boodschappen doen en eten. We vallen hongerig en moe aan op ons terras bij onze hut. Een lange rit van 380km. Mooi maar iets te lang naar onze zin. Morgen rustdag!