Jostedalbreen

5 augustus 2016 - Vik, Noorwegen

Gisteren een prachtige dag gehad richting Ålesund. Mooi weer en lekker gewandeld door deze stad in Jugendstil. S avonds pannenkoeken gebakken op het terras. De meiden hebben gesmuld.

Vandaag vroeg vertrokken richting Vangsnes. Het weer is omgeslagen en we voelen rond Stryn al de eerste spetters. We gaan verder naar Briksdalen gletsjer. Daar nemen we een treintje naar boven naar de voet van de gletsjer om Esmee te sparen.
We passeren prachtige watervallen en kijken uit over een meer met stukken ijs en de gletsjer hoog boven ons.

Na deze mooie stop verder naar het zuiden naar het Norsk Bremuseum in Fjærland. Ook hier hebben wel prachtig zicht op de uitlopers van de Jostedalbreen. We kijken een mooie film over de gletsjer en de klimaatverandering en de effecten hiervan. Daarna verder naar Helaas waarde ferry wacht. De weg er naar toe is erg smal en de Noren rijden als gekken.

Eenmaal op de boot regent en waait het stevig en het weer slaat echt om. Eenmaal in onze nette hut op de Djuvik camping regent het pijpenstelen en wordt het snel kouder. De vooruitzichten zijn niet best. We duimen voor beter weer....