Op naar Halden Festning, Noorwegen

26 juli 2016 - Halden, Noorwegen

Vanuit het zonnige Hillerød gaan werken via Helsingør - Helsingborg op weg naar Halden in Noorwegen. Onderweg is het erg druk en onze geplande stop in Göteborg gaat niet lukken. Het weer slaat wat om en we komen na 435 km rijden aan in Halden waar het net begint te regenen. ... Aan de grens met Noorwegen staan lange files omdat er streng gecontroleerd wordt.

We kunnen de camping eerst niet vinden omdat de coördinaten niet kloppen. Dus eerst naar de Mac om te eten! Na het eten op pad en treffen we borden met Festning camping: die moeten we hebben! Wat blijkt? Na een steile klim blijkt onze camping midden tussen de oude vestingen te liggen! Geweldige plek. Het hutje is erg klein maar voldoet. s avonds verkennen we te voet nog even het fort waar iedereen vrij rondloopt zonder enig toegangsbewijs. We hebben een prachtig uitzicht over de fjord en Halden!

De volgende ochtend is het droog, het zonnetje schijnt en het waait hard. We dalen te voet af naar het oude centrum over oude stenen trappen via kleurrijke houten huizen. Op de markt kopen lekkere broodjes en in een parkje koop ik koffie en smullen maar! Daarna verder langs het fjord om uit waaien. Eenmaal terug genieten wel na in het zonnetje want de wind is best wel guur!

Na het eten nog even een rondje naar de oude vestiging uit 1600. Het fort bestaat uit drie delen. Het boeiende is dat het nooit is ingenomen door de Zweden en daardoor aardig in tact is.

Vanavond vroeg naar bed want we willen morgen naar Oslo voordat we doorrijden naar Gjøvik nabij Lillehammer.